Veelgestelde vragen

Vragen over:

Patronen

+ Ik begrijp de maten van het patroon niet.

De op het patroon aangegeven maatseries zijn vaak in USA maten, maar de merken geven steeds vaker ook de Europese maten aan. Indien van toepassing vermelden wij op de bestelpagina van het patroon zowel de Europese als de USA maten. Wij adviseren u altijd de maattabel te raadplegen en deze te vergelijken met uw omvangsmaten. Zo kunt u de juiste maat bepalen.

De maattabellen vindt u hier

Heeft u uw omvang gemeten en deze vergeleken met de maattabel van het merk dat u heeft gekocht? Geen maatvoering is gelijk, dus u kunt beter niet op uw confectiemaat afgaan, maar de maattabel met omvangsmaten als uitgangspunt nemen.

Wij geven ter indicatie corresponderende Europese maten aan bij de USA maten, maar dit is een benadering!

+ De maten/pasvorm van het patroon kloppen niet, het kledingstuk is veel te groot.

Waarschijnlijk heeft u naadtoeslagen aangeknipt bij de patronen, hierdoor kan een model zo enkele maten te groot worden, zeker als er sprake is van deelnaden. Veel buitenlandse naaipatronen zijn incl. naadtoeslag en zoom. Op de bestelpagina van de patronen en in de naaibeschrijving staat de naad- en zoomtoeslag vermeld. Standaard is de naadtoeslag 1,5 cm. De zoomtoeslag staat ook vaak bij de zoom op het patroon vermeld. In het Engels wordt naadtoeslag aan gegeven als "seam allowance".

+ Het patroon klopt niet, de patroondelen passen niet aan elkaar.

Bijna alle patronenmerken die we verkopen worden wereldwijd verkocht. Voor ze op de markt komen worden ze uitgebreid getest. Het komt dan ook zelden voor dat er een fout in het patroon zit, temeer omdat ze in Europa later op de markt komen dan in de rest van de wereld. Mocht in uitzonderlijke gevallen blijken dat er toch een fout in het patroon zit, dan kan dit alleen bij nieuwe patronen. De fabrikant haalt dan een patroon van de markt en het is pas weer verkrijgbaar als de fout is opgelost. Onze ervaring is dat het vaak een knip- of denkfout van de gebruikster is.

Als u aan de hand van de patroondelen wilt controleren of de maat klopt, houdt dan rekening met de 1.5 cm naadtoeslag indien deze inbegrepen is. Legt u patroondelen aan elkaar ter controle, dan dienen de patroondelen dus 3 cm over elkaar heen gelegd te worden!

Wij controleren bij klachten altijd serieus zelf ook het patroon. Mocht blijken dat er daadwerkelijk een fout in zit, dan melden we dit aan de fabrikant.

+ Ik heb een herenpatroon besteld en de verkeerde maten ontvangen, de maten die op het patroon vermeld staan zijn veel te klein.

De maten die op het patroon vermeld staan zijn de Amerikaanse herenmaten. Die zijn 10 punten lager dan de Europese herenmaten. Bijvoorbeeld: een Amerikaanse herenmaat 48 is een Europese herenmaat 58.

In de webwinkel worden de Europese én Amerikaanse maten vermeld. Tevens kunt u de omvangsmaten vergelijken met die in de maattabel op het klepje van de patroonenvelop of op onze website. U zult dan zien dat u wel de juiste maat(serie) heeft ontvangen.

+ Ik heb op de website van Simplicity (of Vogue, Butterick, McCall, New Look, KwikSew) een patroon zien staan dat jullie niet in de winkel hebben.

Wij verkopen de complete collecties van deze merken. Wij krijgen automatisch alle nieuwe collecties binnen.
Nieuwe patronen worden in de USA zeker een maand eerder uitgebracht dan in Europa. Dit betekent dat nieuwe patronen die op de website van het patronenmerk zelf al worden aangeboden, bij ons nog binnen moeten komen.

Als er nieuwe collecties verschijnen, worden er ook tientallen oudere patronen uit de collectie gehaald. Wij kunnen deze patronen, "discards" of "out of print" genoemd, niet meer inkopen. Soms hebben we nog wat voorraad en deze verkopen we afgeprijsd in de opruiming. Hiervoor geldt altijd OP=OP.

Er zijn patronen die alleen in de USA, Canada en Engeland verkocht mogen worden. Dit heeft vaak te maken met licenties. Om die reden hebben wij deze patronen niet in onze webwinkel en kunt u ze op basis van uw Europese adres ook niet bij websites uit die landen bestellen. Kijk voor meer informatie bij de volgende vraag.

+ Ik wil graag de officiële Disney (of Laura Ashley) patronen bestellen, maar ik kan ze niet in de winkel vinden.

Dit zijn licentie-patronen en mogen alleen in de USA, Canada en de UK verkocht worden op straffe van hoge boetes of het geheel intrekken van de licentie door licentie-gever.
Om die reden hebben wij deze patronen niet in onze webwinkel en kunt u ze op basis van uw Europese adres ook niet bij websites uit die landen bestellen.

+ Ik kan de stofbenodigdheden en fournituren niet vinden op het patroon.

De benodigde hoeveelheid stof en fournituren staat op de achterkant van de patroonenvelop (dit geldt voor alle patronen). Meestal staat het aantal metrages in inches en in meters/centimeters aangegeven in de tabel. Bovenin staan de maten, links het model en daartussen de stofbreedte. Op de kruising in de tabel tussen maat en stofbreedte staat de hoeveel stof in meters of centimeters aangegeven.

De fournituren worden ook op de achterkant van de envelop aangegeven.

Bekijk deze video met uitgebreide en duidelijke uitleg over het lezen van de achterkant van een patroonenvelop, speciaal voor ons gemaakt door Mode Maken doe je zo.

Voor een vertaling van de Engelse, Franse of Spaanse termen kunt u de verklarende woordenlijsten raadplegen.

+ Er zit geen Nederlandse naaibeschrijving bij het patroon, kan ik deze nog krijgen?

De meeste losse patronen komen uit de USA, UK en Canada. Bij elk patroon in onze webwinkel staat de beschikbare taal vermeld. Als Nederlands hier niet bij staat, dan is het patroon niet met een Nederlandse naaibeschrijving beschikbaar.
Wij krijgen hier vaak verontwaardigde reacties over. Wat belangrijk is om te beseffen: het Nederlandse taalgebied is heel klein en het is voor fabrikanten onmogelijk om hun patronen in elke taal beschikbaar te maken. Ze kiezen daarom voor de meest gesproken talen in hun afzetgebied (Engels, Spaans en Frans).
Duitse patronenmerken zijn soms wel in het Nederlands beschikbaar. Lees daarom de informatie die bij het patroon aangeboden wordt goed door.

Voor een vertaling van de Engelse, Franse of Spaanse termen kunt u de verklarende woordenlijsten raadplegen.

Tijdschriften

+ Ik heb een klacht over mijn abonnement op een tijdschrift of ik wil een abonnement afsluiten

Wij zijn een verkooppunt van losse nummers van tijdschriften, net zoals een tijdschriftenkiosk, boekhandel of supermarkt. Wij verkopen geen abonnementen en zijn ook niet verantwoordelijk voor abonnementen. Hiervoor dient u contact op te nemen met de abonnementenservice van het betreffende tijdschrift. De contactgegevens staan altijd in het tijdschrift vermeld, doorgaans in het Colofon.

+ Ik heb een klacht of vraag over de inhoud van een tijdschrift

Wij zijn een verkooppunt van losse nummers van tijdschriften, net zoals een tijdschriftenkiosk, boekhandel of supermarkt. Voor vragen over de inhoud van tijdschriften dient u contact op te nemen met de klantenservice van het betreffende tijdschrift. De contactgegevens staan altijd in het tijdschrift vermeld, doorgaans in het Colofon.

+ Ik wil graag een (oud) nummer van een tijdschrift bestellen, maar kan het niet in de webwinkel vinden

Voor tijdschriften geldt OP=OP. Hebben we geen voorraad meer, dan verdwijnt het tijdschrift uit onze webwinkel en kunt u het niet meer bestellen.
Wij hebben geen mogelijkheid om oude edities van tijdschriften na te bestellen. Staat het niet in de webwinkel? Dan kunnen we het ook niet meer leveren.

Bestellen/bestelling

+ Ik heb geen internet en e-mail, maar wil toch graag bestellen.

Het is helaas niet mogelijk om bij ons te bestellen als u geen e-mailadres heeft. Er is een geldig emailadres nodig, omdat de bestelbevestiging, de factuur, het verzendbericht, de betaalgegevens en de trackinginformatie uitsluitend per email verstuurd kunnen worden.

+ Ik wil graag telefonisch bestellen

Het is helaas niet mogelijk om telefonisch een bestelling door te geven. Heeft u moeite met bestellen in de webwinkel, vraagt u dan hulp aan iemand met meer online winkelervaring.
Bestellen per e-mail kan wel. We kunnen alleen e-mailbestellingen aannemen als u de volgende informatie geeft: naam, adres, telefoonnummer, geboortedatum, de gewenste artikelen met maten en de gewenste betaalmethode en de gewenste verzendmethode. U kunt alleen kiezen uit de betaalmethoden en verzendmethoden die wij in de webwinkel aanbieden.

Stuur ons een e-mail

+ Ik wil graag (een deel van) mijn bestelling terugsturen. Hoe moet ik dat doen?

Artikelen kunnen binnen de ontbindingsstermijn van 14 dagen terug gestuurd of geruild worden, mits onbeschadigd en ongebruikt. Knip verpakkingen daarom voorzichtig en netjes open! Tijdschriften mogen niet geruild of geretourneerd worden.

Ruil- of retourzendingen moet u zelf frankeren. Bij ongefrankeerde retourzending wordt € 3,90 in rekening gebracht of zoveel meer als de feitelijke verzendkosten.

Retouradres:
Beijerstraat 4
8911 HG Leeuwarden
Nederland

U ontvangt na retourontvangst een retourbevestiging en een creditfactuur. Voeg de pakbon bij zodat we uw retour snel en correct kunnen verwerken.

Er wordt minimaal 50% van het factuurbedrag in rekening gebracht bij retourzending na 14 dagen of wanneer de artikelen beschadigd/gebruikt retour komen en 100% wanneer het een tijdschrift betreft.

Controleert u direct na ontvangst of uw bestelling in orde is. Eventuele gebreken of fouten dient u binnen 2 maanden schriftelijk te melden.


+ Kan ik nog een artikel toevoegen aan mijn bestelling om verzendkosten te besparen?

Het toevoegen van artikelen aan reeds geplaatste bestellingen is alleen mogelijk na een additionele betaling van € 4,50 administratiekosten.

Waarom? Bestellingen worden geautomatiseerd verwerkt en wijzigingen kunnen alleen doorgevoerd worden door de oorspronkelijke bestelling te annuleren en een nieuwe bestelling in het systeem te zetten. Ook moet de aanvullende betaling handmatig worden verwerkt, waar dit normaal gesproken automatisch gaat. Het extra werk en daarmee de extra kosten moeten we aan u doorberekenen.

Gaat u akkoord met de extra kosten en wilt u artikelen toevoegen? Stuur ons een e-mail, zodat we de dit voor u in orde kunnen maken.

+ Ik heb een fout gemaakt in mijn bestelling, kan ik deze nog wijzigen?

Alleen als de bestelling nog niet door ons verwerkt is.
Afhankelijk van het type wijziging kan er een additionele factuur van € 4,50 administratiekosten in rekening gebracht worden.

Waarom? Bestellingen worden geautomatiseerd verwerkt en veel wijzigingen kunnen alleen doorgevoerd worden door de oorspronkelijke bestelling te annuleren en een nieuwe bestelling in het systeem te zetten. Ook moet een eventuele aanvullende betaling handmatig worden verwerkt, waar dit normaal gesproken automatisch gaat. Het extra werk en daarmee de extra kosten moeten we aan u doorberekenen.

Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur ons een e-mail, zodat we u kunnen informeren over eventuele wijzigingskosten.

+ Ik heb een fout gemaakt in mijn adres, kan ik deze nog wijzigen?

Alleen als de bestelling nog niet door ons verstuurd is.
Is uw bestelling al verzonden, dan kunt u navraag doen op het adres waar het pakketje naar toe is gestuurd. Kan het pakje niet bezorgd worden door DPD of PostNL, dan komt het bij ons retour. Voor het opnieuw versturen naar het juiste adres brengen we opnieuw verzendkosten in rekening. In rekening gebrachte retourkosten berekenen we ook aan u door.

+ Ik wil mijn bestelling annuleren, maar weet niet hoe ik dat moet doen

U kunt niet zelf een bestelling annuleren, omdat in de meeste gevallen een bestelling al betaald is. Wij moeten uw betaling terugboeken bij een annulering.

Stuur ons een e-mail, zodat we de annulering voor u in orde kunnen maken.

+ Ik heb geen bestelbevestiging ontvangen.

Dit wordt vaak veroorzaakt door een foutje in het e-mailadres of omdat het bericht in de spambox is beland. Check daarom altijd eerst de spambox. Het niet volledig afronden van de bestelling kan ook een oorzaak zijn.

Stuur ons een e-mail, zodat we dit voor u na kunnen gaan.

+ Kan ik een patroon met spoed toegezonden krijgen?

Naaipatronen.nl verwerkt alle bestellingen zo snel mogelijk. We kennen daarom geen spoedprocedure. Bestellingen die op werkdagen voor 14.00 uur geplaatst zijn worden dezelfde dag nog verwerkt, mits de artikelen een korte levertijd hebben. De levertijd staat bij elk artikel in de webwinkel onder de bestelknop en per maat(serie) vermeld. Neem als u haast heeft vóór u bestelt contact met ons op om te overleggen wat er mogelijk is. Wanneer een patroon tijdelijk uit voorraad is, is directe levering niet mogelijk.

Bezorging/levertijd

+ Wat is de levertijd van mijn bestelling?

De levertijd staat bij elk artikel in onze webwinkel direct onder de bestelknop vermeld.
De levertijd op het moment van bestellen is relevant. Achteraf kijken heeft geen zin, omdat de levertijd doorlopend wijzigt als er voorraadwijzigingen zijn door bestellingen, retouren, leveringen en/of annuleringen.

Uitgebreide informatie over de levertijd vindt u op de pagina Klantenservice.

Heeft u niet op de levertijd gelet bij uw bestelling? Of heeft u toch nog vragen? Stuur ons een e-mail, zodat we dit voor u na kunnen gaan.

+ Ik heb geen patronen ontvangen.

Heeft u ook geen bestelbevestiging ontvangen?
Dit wordt vaak veroorzaakt door een foutje in het e-mailadres of omdat het bericht in de spambox is beland. Check daarom altijd eerst de spambox. Het niet volledig afronden van de bestelling kan ook een oorzaak zijn.

Stuur ons een e-mail, zodat we dit voor u na kunnen gaan.

Heeft u wel een bericht van verzending en trackinginformatie ontvangen? Raadpleegt u eerst de trackinformatie. Is deze niet duidelijk of niet juist, neemt u dan contact met ons op.
Wacht niet te lang. Als wij pas weken/maanden later bericht krijgen dat patronen niet zijn aangekomen kunnen wij hier niets meer aan doen. De standaard wachttijd die wij hanteren is 2 weken, omdat zendingen binnen die periode vrijwel altijd alsnog bezorgd worden.

Als u voor bezorging bij een Pick Up Parcel Shop of postkantoor heeft gekozen, dan wordt het pakje niet bij u thuis bezorgd. U kunt het afhalen op de locatie die in de trackinginformatie vermeld staat. Deze is per e-mail naar u verstuurd.

Was u niet thuis toen DPD het pakje bij u kwam bezorgen? Dan wordt het naar de dichtstbijzijnde Pick up parcel shop gebracht. U kunt het daar afhalen. DPD kondigt meermalen van tevoren per e-mail aan wanneer ze bij u komen bezorgen. U krijgt tevens de mogelijkheid om voor een ander bezorgtijdstip te kiezen. U heeft daarmee voldoende mogelijkheden gekregen om het pakje in ontvangst te nemen.

+ De beloofde levertijd is verstreken, maar ik heb nog niets ontvangen. Hoe lang moet ik nog wachten?

Dat is allereerst heel vervelend en dit hopen we altijd te voorkomen. Maar er zijn situaties buiten onze macht die ervoor zorgen dat wij onze belofte niet na kunnen komen. We kunnen dan onmogelijk een exacte leverdatum of -tijd aangeven.
U heeft ten alle tijde het recht om uw bestelling te annuleren of een alternatief te kiezen.

Mogelijke oorzaken voor een langere levertijd:

  • Het artikel is bij de leverancier ook uit voorraad, waardoor ze ons niet direct kunnen leveren. Het is voor ons dan afwachten wanneer het artikel weer beschikbaar is. Alleen bij boeken kunnen we een indicatie geven, bij patronen helaas niet.
  • Er zijn problemen bij een leverancier of pakketvervoerder die voor vertraging zorgen, bijvoorbeeld stakingen.
  • Veel patronenmerken importeren we vanuit het buitenland. Het komt regelmatig voor dat zendingen lang bij de douane liggen voor inklaring. Wij weten van tevoren niet welke zendingen er uit gepikt zullen worden, waardoor de levertijd soms op kan lopen naar een maand.
  • In actieperioden waarin het uitzonderlijk druk is in de winkel kan de levertijd iets oplopen, omdat er veel meer nieuwe voorraad aangevoerd moet worden.
  • Bij verzending naar adressen buiten Nederland is de levertijd langer. Dit is mede afhankelijk van de postbezorgdienst in het betreffende land.

Meer informatie over de levertijd vindt u op de pagina Klantenservice.

Heeft u toch nog vragen? Stuur ons een e-mail.

+ Ik heb niet alle bestelde artikelen ontvangen, komen die andere artikelen nog?

Staan alleen de artikelen die u heeft ontvangen op de pakbon en in het bericht van verzending?
Dan hadden de nog niet geleverde artikelen een langere levertijd. Er wordt kosteloos een nalevering gedaan zodra die artikelen weer op voorraad zijn. Lees ook de informatie over Levertijd op deze pagina.

Er staan artikelen op de pakbon en in het bericht van verzending die ik niet heb ontvangen.
Excuses, dan is er iets mis gegaan in ons magazijn bij de verwerking van uw bestelling.

Stuur ons een e-mail, zodat we dit per omgaande kunnen oplossen!

+ Waarom wordt mijn bestelling niet thuisbezorgd?

Als u zelf voor afhalen bij ons in Leeuwarden of bezorging bij een DPD Pick up parcel shop of PostNL postkantoor heeft gekozen, dan wordt een bestelling niet thuisbezorgd.

Als u voor de verzendmethode "DPD Pick up parcel shop" heeft gekozen, dan wordt uw bestelling bij de dichtstbijzijnde DPD Pick up parcel shop bezorgd. Zodra het daar klaar ligt krijgt u een bericht van DPD en heeft u een week de tijd om het daar af te halen.
Haalt u het pakje niet tijdig af, dan gaat het naar een DPD depot en daarna naar ons retour. De door DPD in rekening gebrachte retourkosten worden aan u doorberekend. Wacht dus niet te lang met afhalen bij de DPD Pick up parcel shop.

Heeft u gekozen voor afhalen bij een PostNL postkantoor, dan krijgt u van PostNL bericht wanneer het daar klaar ligt. U heeft 2 weken de tijd om het pakje op te halen. Daarna wordt het naar ons teruggestuurd. De door PostNL in rekening gebrachte retourkosten worden aan u doorberekend. Wacht dus niet te lang met afhalen bij het postkantoor.

Was u niet thuis toen DPD het pakje bij u kwam bezorgen? Dan wordt het naar de dichtstbijzijnde Pick up parcel shop gebracht. U kunt het daar afhalen. DPD kondigt meermalen van tevoren per e-mail aan wanneer ze bij u komen bezorgen. U krijgt tevens de mogelijkheid om voor een ander bezorgtijdstip te kiezen. U heeft daarmee voldoende mogelijkheden gekregen om het pakje in ontvangst te nemen.

+ Waarom krijg ik niet al mijn geld terug als mijn bestelling door DPD terug is gestuurd?

Wij zijn genoodzaakt de aan ons in rekening gebrachte retourkosten van DPD op u te verhalen als u de bestelling niet (tijdig) afhaalt of wanneer u niet thuis bent, ondanks diverse aankondigingen van de bezorgdatum en bezorgtijd. Deze kosten zijn hoog: België € 11,18 en Duitsland € 11,60.
Wilt u de zending niet meer ontvangen en is de retour na de 14 dagen retourtermijn door ons ontvangen, dan krijgt u conform de retourzendingsvoorwaarden maar 50% van het aankoopbedrag terug.

+ Waarom is mijn bestelling nog niet verstuurd?

Heeft u geen bericht van verzending ontvangen en staat uw bestelling nog op "Bezig met verwerken"? Dan is uw bestelling nog niet verstuurd. Wellicht heeft u niet op de levertijd gelet toen u de bestelling plaatste. De levertijd staat bij elk artikel in onze webwinkel direct onder de bestelknop vermeld, zodat u voor u een bestelling plaatst weet wat u kunt verwachten.
De vermelde levertijd is relevant op het moment van bestellen. Achteraf naar de levertijd kijken heeft geen zin, omdat deze wijzigt zodra er mutaties zoals bestellingen, leveringen, retouren of annuleringen zijn.

+ Ik heb een verkeerd artikel ontvangen

Heeft u een artikel ontvangen dat u niet besteld heeft en dat daarom ook niet op de pakbon staat? Dan hebben wij helaas een fout gemaakt. Onze excuses daarvoor.
Wij sturen u zo snel mogelijk de juiste artikelen en voegen daar een retourenvelop bij, zodat u de verkeerde geleverde artikelen zonder kosten kunt retourneren.

Stuur ons een e-mail, met daarin het bestelnummer en wat er niet klopt, zodat wij het zo snel mogelijk kunnen corrigeren.

Afhalen

+ Kan ik mijn bestelling ook afhalen?

Ja dat kan. U dient wel eerst een bestelling te plaatsen in de webwinkel.

U kunt tijdens het bestelproces de optie "afhalen in Leeuwarden" kiezen. U ontvangt een bericht wanneer uw bestelling voor u klaar ligt bij Naaipatronen.nl in Leeuwarden. Afhalen kan van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 – 17.00 uur.
Naaipatronen.nl heeft geen showroom. U kunt uitsluitend in de webwinkel patronen uitzoeken.

U kunt ook kiezen voor afhalen bij een DPD Pick Up Parcel Shop of bij een PostNL postkantoor, afhankelijk van waar u woont. U krijgt dan van de betreffende postdienst een bericht wanneer het voor u klaar ligt.
U kunt bij PostNL zelf aangeven welk postkantoor uw voorkeur heeft. Kiest u voor een DPD Pick Up Parcel Shop, dan wordt er op basis van uw woonadres voor de dichtstbijzijnde shop gekozen. Wilt u een voorkeur voor een Pick Up Parcel Shop aangegeven, neem dan zo snel mogelijk na uw bestelling contact met ons op.

+ Ik heb bij mijn bestelling per ongeluk voor "afhalen" gekozen, maar wil het toch graag laten verzenden. Kan dat?

Ja hoor, dat is geen probleem. U krijgt van een betaalverzoek voor de verzendkosten. We kunnen uw bestelling na betaling van die kosten alsnog naar u versturen.
Stuur ons een e-mail met uw bestelnummer.

Betalen

+ Ik heb gekozen voor Klarna achteraf betalen, maar deze betaalmethode is afgewezen. Waarom?

Hier kunnen verschillende redenen voor zijn.

Klarna doet een kredietrisicocontrole wanneer u per op rekening geleverd wilt krijgen. Wanneer uit deze controle een registratie op negatief betaalgedrag of gerechtelijke uitspraken naar voren komt, dient u bij ons vooruit te betalen. U krijgt dan alternatieve betaalmethoden aangeboden.

Andere redenen kunnen zijn dat u niet alle verplichte velden in het bestelformulier heeft ingevuld (geboortedatum, telefoonnummer en banknummer zijn verplicht), wanneer u minderjarig bent, een postbusadres heeft of wanneer u bij ons eerder betaalproblemen heeft gehad.

Overige vragen

+ Waarom krijg ik niet altijd direct antwoord op mijn e-mail of sociale media berichten?

Wij werken van maandag t/m vrijdag van 8.30 - 17.00 uur. Uw e-mails en andere berichten worden daarom alleen op die dagen en tijdens openingstijden beantwoord.

+ Mijn vraag staat hier niet bij

Heeft u geen antwoord kunnen vinden op uw vraag? Stuur ons een e-mail en we zullen zo snel mogelijk reageren.