Veelgestelde vragen

Vragen over:

Patronen

+ De maten/pasvorm van het patroon kloppen niet, het kledingstuk is veel te groot.

Waarschijnlijk heeft u naadtoeslagen aangeknipt bij de patronen, hierdoor kan een model zo enkele maten te groot worden. Veel buitenlandse naaipatronen zijn incl. naadtoeslag en zoom. Op de bestelpagina van de patronen en in de naaibeschrijving staat de naad- en zoomtoeslag vermeld. Standaard is de naadtoeslag 1,5 cm. De zoomtoeslag staat ook vaak bij de zoom op het patroon vermeld. In het Engels wordt naadtoeslag aan gegeven als "seam allowance".

Heeft u uw omvang gemeten en deze vergeleken met de maattabel van het merk dat u heeft gekocht? Geen maatvoering is gelijk, dus u kunt beter niet op uw confectiemaat afgaan, maar de maattabel met omvangsmaten als uitgangspunt nemen.

Wij geven ter indicatie corresponderende Europese maten aan bij de USA maten, maar dit is een benadering!

+ Het patroon klopt niet, de patroondelen passen niet aan elkaar.

Bijna alle patronenmerken die we verkopen worden wereldwijd verkocht. Voor ze op de markt komen worden ze uitgebreid getest. Het komt dan ook zelden voor dat er een fout in het patroon zit, temeer omdat ze in Nederland later op de markt komen dan in de rest van de wereld. Mocht in uitzonderlijke gevallen blijken dat er toch een fout in het patroon zit, dan kan dit alleen bij nieuwe patronen. De fabrikant haalt dan een patroon van de markt en het is pas weer verkrijgbaar als de fout is opgelost. Onze ervaring is dat het juist de zeer ervaren naaisters zijn die met deze klacht komen. Tot nu toe is in alle gevallen gebleken dat het een knip- of denkfout van de gebruikster was.

Controleer nooit aan de hand van de patroondelen of iets klopt ja of nee. Wilt u dit toch doen, houdt dan rekening met de 1.5 cm naadtoeslag. Legt u patroondelen aan elkaar ter controle, dan dienen de patroondelen dus 3 cm over elkaar heen gelegd te worden!

Wij controleren bij klachten altijd serieus zelf ook het patroon. Mocht blijken dat er daadwerkelijk een fout in zit, dan melden we dit aan de fabrikant.

+ Ik heb op de website van Simplicity (of Vogue, Butterick, McCall, New Look, KwikSew) een patroon zien staan dat jullie niet in de winkel hebben.

Wij verkopen de complete collecties van deze merken. Nieuwe patronen worden in de USA zeker een maand eerder uitgebracht dan in Europa.
Sommige minder goed lopende patronen hebben we niet in de winkel staan, maar wél op voorraad. U kunt dus altijd even navraag doen.

+ Ik wil graag Trading Spaces en Laura Ashley patronen bestellen, maar ik kan ze niet in de winkel vinden.

Dit zijn licentie-patronen en mogen alleen in de USA, Canada en de UK verkocht worden op straffe van hoge boetes of het geheel intrekken van de licentie door licentie-gever.

+ Ik kan de stofbenodigdheden niet vinden op het patroon.

De benodigde hoeveelheid stof en fournituren staat op de achterkant van de patroonenvelop (dit geldt voor alle patronen). Meestal staat het aantal metrages in inch en in cm aangegeven in de tabel. Bovenin staan de maten, links het model en daartussen de stofbreedte. Op de kruising in de tabel tussen maat en stofbreedte staat de hoeveel stof in meters of centimeters aangegeven. Klik hier voor een uitgebreide uitleg (video).

+ Er zit geen Nederlandse naaiomschrijving bij het patroon, kan ik deze nog krijgen?

Bij elk patroon staat de beschikbare taal vermeld. Als hier Nederlands niet wordt aangegeven, dan is het patroon niet met een Nederlandse naai instructie beschikbaar. U kunt desgewenst de verklarende woordenlijst Engels-Nederlands uitprinten.

+ Ik begrijp de maten niet.

De aangegeven maatseries zijn vaak in USA maten, maar de merken geven steeds vaker ook de Europese maten aan. Indien van toepassing vermelden wij op de bestelpagina van het patroon zowel de Nederlandse als de USA maten. Wij adviseren u altijd de maattabel te raadplegen en deze te vergelijken met uw omvangsmaten. Zo kunt u de juiste maat bepalen.

+ Ik heb een grote maten patroon van McCall's besteld en de verkeerde maat ontvangen, de maten die op het patroon vermeld staan zijn veel te klein.

Bij de grote maten patronen van McCall's staan regelmatig afwijkende maten op de patroonenvelop. Dit zijn géén kleine confectiematen maar USA inch-maten!
De juiste maten staan in de winkel vermeld. Tevens kunt u uw omvangsmaten vergelijken met die in de maattabel op het klepje van de patroonenvelop. U zult dan zien dat u wel de juiste maat heeft ontvangen.

Betalen

+ Ik heb een bericht gekregen dat betalen op rekening afgewezen is en dat de patronen pas verstuurd worden als ik heb betaald. Waarom?

Hier kunnen verschillende redenen voor zijn.

Wij doen een kredietrisicocontrole wanneer u per op rekening geleverd wilt krijgen. Wanneer uit deze controle een registratie op negatief betaalgedrag of gerechtelijke uitspraken naar voren komt, dient u bij ons vooruit te betalen. U krijgt dan alternatieve betaalmethoden aangeboden.

Andere redenen kunnen zijn dat u niet alle verplichte velden in het bestelformulier heeft ingevuld (geboortedatum en telefoonnummer zijn verplicht), wanneer u minderjarig bent, een postbusadres heeft of wanneer u bij ons eerder betaalproblemen heeft gehad.

+ Ik heb een eenmalige machtiging aan jullie gegeven, maar ik heb nog steeds niets ontvangen en ik wacht al een week.

Hiervoor gelden dezelfde redenen als bij een afwijzing van betalen op rekening. Zie vraag 9 hierboven. In elk ander geval wordt bij betalen per machtiging de bestelling direct verstuurd. Bij een machtiging heeft u niet direct betaald, ook al is het geld al van uw rekening afgeschreven. Wij hebben het dan nog niet ontvangen omdat u of uw bank nog een week de tijd heeft om het geld terug te boeken.

De bestelling wordt verstuurd nadat de betaling 100% zeker is en niet meer terug geboekt kan worden.

Bestellen

+ Ik heb geen internet en e-mail, maar wil toch graag bestellen.

U kunt bestelformulieren printen op de pagina Klantenservice of klik hier op direct te printen. Wij kunnen u ook bestelformulieren sturen, zodat u toch een bestelling kunt doorgeven. U kunt ons ook bellen. Als U per post, per fax of telefonisch bestelt, heeft u alleen de mogelijkheid om metacceptgiro, bankoverschrijving of een machtiging te betalen.

+ Ik heb geen bestelbevestiging ontvangen.

U heeft waarschijnlijk een verkeerd e-mailadres ingevuld of de bestelling niet volledig afgerond.

+ Ik woon in (de buurt van) Leeuwarden, kan ik mijn bestelling ook afhalen?

Ja dat kan. U dient wel eerst een bestelling te plaatsen in de winkel. U kunt tijdens het bestelproces de optie "afhalen" kiezen. U ontvangt een bericht wanneer uw bestelling klaar ligt op de afhaallocatie (magazijn).
Afhalen kan van maandag t/m vrijdag tussen 13.00 - 17.00 uur. Buiten deze tijden is afhalen niet mogelijk.

Naaipatronen.nl is een webwinkel en heeft geen bezoekmogelijkheid. Het is dan ook niet mogelijk om op locatie patronen uit te zoeken.

+ Ik heb geen patronen ontvangen.

Heeft u ook geen bestelbevestiging ontvangen? Dan is de bestelling waarschijnlijk niet bij ons binnengekomen. Dit kan veroorzaakt zijn door het invullen van een foutief emailadres of omdat de bestelprocedure niet volledig is doorlopen.

U ontvangt van ons een verzendbericht op de dag van verzending. Verzending via TNT post duurt maximaal 2 werkdagen. Als u een week na de verzendmelding nog geen patronen heeft ontvangen kunt u contact met ons nemen. Wellicht is de zending zoekgeraakt. Als wij pas weken/maanden later bericht krijgen dat patronen niet zijn aangekomen kunnen wij hier niets meer aan doen.

+ Kan ik een patroon met spoed toegezonden krijgen?

Naaipatronen.nl verwerkt alle bestellingen zo snel mogelijk, binnen 1 werkdag. We kennen geen spoedprocedure. Neem voor u bestelt contact met ons op om te overleggen wat er mogelijk is. Wanneer een patroon tijdelijk uit voorraad is, is directe levering niet mogelijk.